Telefonische babbeltrucs waarbij oplichters zich voordoen als nepagenten

De afgelopen tijd kwamen er bij de politie in Limburg meerdere meldingen binnen van telefonische babbeltrucs door nepagenten. De nepagent benadert iemand - vaak oudere mensen - en weet deze voor soms duizenden euro ’s op te lichten.

Het slachtoffer wordt gebeld. Aan de andere kant van de lijn doet iemand die zich voor als medewerker van de politie. In verband met een 'aanhouding' vraagt deze nepagent om de bankgegevens van het slachtoffer. Of ze maken een afspraak om fysiek langs te komen en spullen - bijvoorbeeld een bankpas en pincode of geld en sieraden - op te halen.

Krijgt u iemand aan de lijn of aan de deur met zo’n verzoek? Hang dan meteen op of doe direct de deur dicht en bel de politie via 112. Bent u onlangs slachtoffer geworden van deze babbeltruc? Dan kunt u ook contact met de politie opnemen.

Het is goed om te weten dat de politie nóóit mensen belt om naar bankgegevens te vragen of om bankpassen, geld of sieraden op te halen.

De smoes die de dieven dit keer gebruikten was dat er in de buurt was ingebroken, en dat zij belden om omwonenden te waarschuwen. Ook wilden zij graag helpen door inwoners waardevolle spullen en geld veilig te laten bewaren, en vroegen ze of er bijvoorbeeld een kluis aanwezig was in huis. In een aantal gevallen verscheen er iemand aan de deur om geld of pinpassen met pincodes op te halen, waarna er geld van de rekening kon worden afgeschreven.

De politie stelt een onderzoek in naar de diefstallen. Zo onderzoekt de politie onder andere of er camerabeelden beschikbaar zijn waarop de dader(s) zichtbaar is/zijn.

Wat kunt u zelf doen?

  • Heeft u ouders die op leeftijd zijn? Een opa of oma? Werkt u met oudere mensen? Praat dan over deze vorm van criminaliteit en druk mensen op het hart dat de politie nooit om pinpassen en/of pincodes vraagt en nooit aan de deur komt om waardevolle spullen op te halen en veilig te bewaren. Ook medewerkers van instanties, bankmedewerkers etcetera, zullen dit nooit doen. Zorg bijvoorbeeld ook voor een lijstje met handige telefoonnummers van de politie, de bank, de thuiszorginstantie etcetera. Op die manier kan iemand sneller checken of degene die belt ook daadwerkelijk van één van die instanties is.
  • Wordt u gebeld door iemand die zich voordoet als agent, bankmedewerker enzovoorts?  Ga dan geen gesprek aan. Geef geen details over uzelf, zoals bijvoorbeeld uw adres. Bevestig dit soort gegevens ook niet als de beller dingen over u opnoemt. Hang op en bel de instantie die u zogenaamd gebeld heeft om het verhaal te controleren. 
    Doe niet zomaar de deur open voor iemand die zegt van de politie of van de bank te zijn. Wij komen niet zomaar onaangekondigd bij u langs. We kunnen ons, in uniform én in burger, altijd legitimeren, wij vinden het niet erg om te wachten totdat u heeft kunnen controleren dat we te goeder trouw zijn. En we komen nooit bij u langs om uw pinpas, pincode, geld, waardevolle spullen of sieraden op te halen en veilig op te bergen!
  • Bent u toch het slachtoffer geworden van een babbeltruc, helpdeskfraude, oplichting, waarschuw dan altijd de politie en doe aangifte. U kunt ons bereiken op 0900-8844. Zijn de dieven nog in de buurt of zelfs in het gebouw? Bel dan direct 112!

Kijk voor meer informatie op de website van de politie: https://www.politie.nl/onderwerpen/babbeltruc.html